Start gratis schoolfruit

Vanaf deze week t/m midden april krijgen alle kinderen bij ons op school (gratis) minimaal drie stuks groente/fruit per week op dinsdag, woensdag en op donderdag. Wij doen namelijk mee aan EU-Schoolfruit!

Gezond eten is belangrijk en daarnaast is het goed om kinderen verschillende soorten groente en fruit te laten proeven. Zo maken kinderen kennis met veel verschillende smaken en structuren. Soms zijn kinderen pas gewend aan een onbekende smaak na tien tot vijftien keer proberen! Smaak is dus iets wat je kan ontwikkelen. Door EU-Schoolfruit proeven de kinderen verschillende soorten fruit en groente. Ook als kinderen nog niet veel durven te proeven, doen ze in de klas lekker mee. Want in de praktijk blijkt: zien eten, doet eten.

Een aantal tips:

– Veel ouders geven gezonde tussendoortjes mee aan hun kind. U kunt bijvoorbeeld denken aan een stukje komkommer, wortel of paprika. Denk ook eens aan niet gangbare groenten, zoals babymaïs, rettich, radijsjes of bleekselderij.
– Fruit en groente kunnen altijd! Banaan in yoghurt, komkommer op brood, soep bij de maaltijd en aardbeien door het toetje!
– Voor het meegeven van fruit zijn er veel handige meegeefbakjes. Zo is er een bananenbox, een appelbox en ook een box voor snoeptomaatjes. Ook in een normale broodtrommel kunt u fruit makkelijk meegeven. Is het fruit al voorgesneden? Doe er dan een beetje citroensap op, zo wordt het fruit niet bruin.
– Leg fruit en groente voor de grijp en eet er zelf ook van natuurlijk! Zien eten, doet eten. Proef altijd een hap en beloon dit met een complimentje. Door uw positieve gedrag overwint uw kind de (mogelijke) angst voor nieuwe smaken.

Wilt u meer weten of het EU-schoolfruit of benieuwd naar ideeën voor een gezonde traktatie? Kijk dan eens op de website.