In ons kindcentrum leren we de kinderen welk sociaal gedrag wenselijk is. We werken aan vaardigheden die in school, op straat, op werk en thuis van groot belang zijn voor welbevinden en sociale relaties.
Daarvoor gebruiken we Vreedzaam. Met dit, op effect onderzochte, programma leren we kinderen actief sociale vaardigheden, begeleiden we de groepsvorming en oefenen we burgerschapsvaardigheden. Zo helpen en ondersteunen we kinderen bij uitdagingen in hun ontwikkeling, de sociale omgang (binnen en buiten school) en maken we ze weerbaarder tegen uitdagingen die ze tegenkomen.
Het belangrijkste dat we kinderen kunnen leren is:
- Dat een samenleving vraagt om afspraken en regels.
- Dat ze waardevol zijn.
- Dat elk kind talenten heeft.
- Dat we, naast onze eigen mening en leefwereld, ook andere meningen, levenswijzen en culturen kunnen onderzoeken.
Grondwet:
Binnen Vreedzaam wordt gewerkt met een grondwet. Deze grondwet hebben wij met elkaar opgesteld en geldt binnen ons kindcentrum voor leerlingen, ouders en professionals en iedereen die het gebouw bezoekt.
Op kindcentrum De Leeuwerikhoeve geldt de volgende grondwet:
Onze grondwet:
- We zorgen dat iedereen erbij hoort.
- We spelen en leren samen.
- We zorgen voor onszelf, elkaar en onze omgeving.
- We praten positief met elkaar.
- We lossen conflicten samen op
De volgende sociaal-emotionele vaardigheden komen in het programma aan bod:
- Inzicht in het effect van je eigen gedrag op anderen.
- Inlevingsvermogen: jezelf kunnen en willen verplaatsen in anderen.
- Rekening houden met anderen; de ander serieus nemen.
- Herkennen van gevoelens.
- Omgaan met gevoelens.
- Controle over jezelf; een rem op hinderlijk impulsief gedrag.
- Conflicten oplossen door win-win situaties.
- Meedenken hoe sommige dingen in de klas geregeld worden.
- Zelfvertrouwen/ positief zelfbeeld versterken.
Vreedzaam is een programma voor de hele school. Het programma is zo opgebouwd dat in alle groepen dezelfde 6 thema’s / blokken aan bod komen:
- Blok 1 We horen bij elkaar (over groepsvorming omgaan met elkaar)
- Blok 2 We lossen conflicten zelf op (leren omgaan met conflicten)
- Blok 3 We hebben oor voor elkaar (over communicatie)
- Blok 4 We hebben hart voor elkaar(over gevoelens)
- Blok 5 We dragen allemaal een steentje bij (verantwoordelijkheid)
- Blok 6 We zijn allemaal anders (over verschillen en overeenkomsten)
In alle groepen wordt gedurende het schooljaar tegelijkertijd aan dezelfde thema’s / blokken gewerkt.