Grensoverschrijdend gedrag is iets dat overal in de maatschappij voorkomt. Ook op een basisschool. De Wet ‘Sociale Veiligheid’ stelt om die reden dat een school duidelijke richtlijnen moet hebben om grensoverschrijdend gedrag, waaronder pesten, tegen te gaan en te stoppen. Onder grensoverschrijdend gedrag verstaan we: ‘elke vorm van gedrag dat een negatieve invloed heeft op het veiligheidsgevoel van aanwezigen in het Kindcentrum’. Leerlingen, professionals, ouders en bezoekers horen zich hier prettig, veilig en welkom te voelen. De wet stelt inhoudelijk dat scholen actief, planmatig en structureel sociale veiligheid aandacht moeten geven en dat dit zowel preventief alsmede curatief vorm dient te krijgen. Ook zijn de scholen verplicht om vormen van kindermishandeling aan te pakken, die invloed kunnen hebben op welbevinden en schoolprestaties. In dit document wordt deze samenhang duidelijk gemaakt. Ook maakt het document inzichtelijk wat wordt verstaan onder grensoverschrijdend gedrag en hoe de werkwijze van preventie tot curatie en sanctionering vormt krijgt.